A Sóller ja no troben aparcament ni les motos

S’acaben les opcions de transport pels sollerics a causa de l’increment en la saturació de les vies urbanes i la inadeqüació vial de les alternatives al transport privat

|

Aquest any, durant tota la temporada turística, s’ha pogut observar un creixement exponencial de la saturació del trànsit a Sóller. Ha estat un punt de focus a escala mediàtica i social. Tant des de les pàgines dels setmanaris com des de l’associació SOS Sóller o l’Ajuntament ha estat un tema recurrent pel qual encara no s’han donat solucions factibles.

El transport públic dins la Vall és poc eficaç. Ho explicava fa uns dies Miquel Muñoz, usuari habitual: «el bus de línia és un servei millorable, ja que moltes vegades arriba tard». A més, Muñoz reclama falta de freqüències. Altres tipus de transport com els taxis, VTC, o el tramvia estan destinats a un ús quasi exclusivament turístic. Per tant, els locals es veuen molt limitats a l’hora d’elegir vehicle.

Així doncs, ha quedat demostrat que el transport ‘predilecte’ dels sollerics és el cotxe. De fet, les darreres millores implementades per l’Ajuntament, com la creació del pàrquing de Can Tinet, han anat destinades a aquest tipus de transport. Però el problema segueix ben present, un centre col·lapsat, llargues cues a la carretera del Port, i encara una persistent falta d’aparcament.

Alguns sollerics fa temps que troben una millor alternativa en l’ús de la motocicleta, un transport més eficaç dins nuclis urbans.

Lluís Baeza, coordinador actual del Joventut Mariana, és un usuari recurrent de motocicleta. «Sense la moto no contempl moure’m per Sóller, amb el cotxe és una bogeria, sobretot durant la temporada turística perquè el centre està ple de cotxes de lloguer». Amb tot, Baeza explica que «ara és difícil aparcar a segons quines barriades -com el centre- perquè com molta gent veu la inviabilitat del cotxe opta per la moto i ara n’hi ha moltes». Per Baeza, «la forma de transport predilecte pels sollerics hauria de ser anar a peu, amb bicicleta o amb moto».

Joan Bisbal, professor de l’IES Guillem Colom Casesnoves es desplaça habitualment amb bicicleta. Parlant d’aparcament per aquest tipus de transport, Bisbal explica que «la sort de la bicicleta és que la pots aparcar més o menys on vulguis, si trobes on fermar-la». D’altra banda, Bisbal raona que «aparcaments de bicicletes dins el poble no sabria ni on trobar-ne». Bisbal lamenta que «no abunden els aparcaments perquè mai es contempla que una possibilitat de mobilitat siguin les bicicletes».

A més, Bisbal afegeix, «la bici és la millor alternativa al cotxe dins Sóller, sobretot en trajectes individuals sense càrrega». «Ara bé, també és una gran alternativa per acompanyar els infants a escola», exemplifica. A més més, també posa en manifest que «ara comença a haver-hi més persones que es mouen amb patinet i bicicleta elèctrica».

Els últims anys hem vist un impuls de la circulació amb bicicleta gràcies a Biel Cardell, policia tutor, que organitza tallers a les escoles envers la conscienciació dels infants en la circulació vial.

Mesures futures
Bisbal proposa «prioritzar l’ús de la bicicleta i limitar el del cotxe». És contundent: «no hi hauria d’haver direccions prohibides per les bicicletes, haurien d’anar per qualsevol sentit i terreny». «El carril bici de Poetessa Francisca Alcover és un bon exemple».

Segons Baeza «és imprescindible establir el centre com a zona Acire, ara mateix és intransitable i minva molt la qualitat de vida dels residents». L’Acire proporciona un ús exclusiu pels residents. Així doncs, aquests dos exemples posen en relleu el reclam dels sollerics per tenir millores en la circulació i el transport.

+ VIST