Els aparcaments en rústic són legals des de dimarts

El Govern regularitza la situació de deu pàrquings que té Sóller amb un decret llei. Des de dilluns, els titulars de targetes d’ORA podran estacionar a tota la zona blava, però no del Port

|

Dimarts entrà en vigor el Decret llei aprovat pel Govern, el qual inclou mesures urgents de simplificació i racionalització administratives. Entre moltes de les propostes que inclou la normativa, es permet als ajuntaments ubicar en sòl rústic aparcaments, una modificació que en el cas de Sóller ha suposat legalitzar els espais d’estacionament del municipi. Són deu pàrquings que estan ubicats en sòl protegit i zones verdes i que, gràcies al decret llei aprovat aquesta setmana han quedat regularitzats.

Si bé aquests equipaments quedarien emparats per la llei, la mesura és clara i s’ha d’aplicar de manera excepcional durant un màxim de vuit mesos a l’any amb l’objectiu de facilitar la mobilitat en les èpoques de més afluència de visitants. Segons s’extreu del text, «amb aquesta proposta es vol dissuadir als conductors de la idea d’accedir al centre de la ciutat, pobles i zones costaneres amb cotxe particular». Pel que fa a la preparació del terreny, la norma indica que les zones s’adequaran per a aquesta finalitat a través de la compactació del terreny o la instal·lació d’estructures provisionals que permetin la recuperació del seu estat original quan finalitzi el seu ús o s’esgoti el termini màxim de vuit mesos.

D’altra banda, els terrenys poden estar ubicats en qualsevol classe de sòl, públic o privat. La mesura, per tant, ha donat tranquil·litat a l’equip de govern local en tant que invalidaria la denúncia que presentà el GOB a l’Agència en Defensa del Territori pels aparcaments de Can Cera i el Port i ens els casos dels aparcaments ja existents des de fa temps com el del Cementeri; els Estiradors; de Bisbe Colom; l’Institut Camp de sa Mar; Camp Llarg; Es Canyís; el polvorí del Cingle i Cetre. Entre tots, segons el regidor d’Infraestructures, Carlos Darder «es dona cobertura a més de 1.000 places d’aparcament entre Sóller i el Port».

Titular de targeta d’ORA
Una altra de les mesures que beneficiarà als residents quant a mobilitat al municipi és l’autorització als titulars de targetes d’ORA que podran estacionar a qualsevol zona blava de dins Sóller, quedant excloses però les zones establertes al Port. Es tracta d’una de les peticions que va fer la plataforma SOS Sóller i de la qual l’Ajuntament, de manera temporal, posarà en marxa des de dilluns.
D’aquesta manera els titulars de les targetes anuals per estacionar en zona blava o als diferents aparcaments de pagament ho podran fer fins dia 31 d’octubre «ja que coincideix amb la finalització de l’ORA al Port», digué Darder. En acabar la temporada «ja avaluarem l’escenari i estudiarem si continuar amb aquesta mesura que ara establim de manera provisional».

Per poder implementar això, avui s’ha convocat una junta de govern extraordinària en la qual s’aprovarà també la creació d’una zona d’estacionament restringit exclusiu per a residents (ZAR) en diferents aparcaments del municipi. La creació de zones verdes exclusives per habitants de Sóller i Fornalutx s’implantarà a sis aparcaments. Així, els Estiradors; Teixidores; l’ubicat vora la residència Fontsana; Gran Via, Cetre i el polvorí del Cingles tendran una àrea reservada. També s’inclourà, per petició veïnal, el carrer de Pere Serra.

Així mateix, seguiran en estudi altres carrers per ampliar la zona verda per facilitar l’aparcament als veïnats d’altres zones.

Tot i que són mesures preses en poques setmanes, Darder va reconèixer que els canvis «afectaran els nivells d’ingressos que té Sóller 2010», però, així i tot, la decisió s’ha pres «per millorar la qualitat de vida de la nostra gent, perquè no es pot veure perjudicada en cap cas».

Altres canvis
Entre altres canvis que s’aplicaran en la mobilitat de Sóller, serà la instal·lació d’una altra senyal al Torrentó de can Creueta. La Vila aposta també per col·locar un senyal que permetrà només la circulació als residents i serveis «perquè en aquesta via hi acaben molts de vehicles de lloguer que després no saben com sortir de Sóller», digué Darder.

Tots els canvis s’aniran implementant de manera gradual a tot el municipi. Així, la senyalització i el marcatge de les zones verdes s’anirà «indicant a poc a poc des de dia 3 de juny», apuntà el regidor de Governació, de la mateixa manera que els senyals de prohibit a la circulació per als no residents les col·locarà Policia en les pròximes setmanes als carrers que consideri «punts crítics». Mentrestant, cal recordar que ja ja hi ha dues senyals d’aquest tipus, una d’entrada al carrer d’Isabel II i l’altra a l’accés al Mercat. També se’n posarà una a l’accés de Biniaraix.

Cal remarcar que totes aquestes mesures són de caràcter temporal, mentre l’Ajuntament arranca el projecte per desenvolupar el pla de baixes emissions que s’ha començat a adjudicar aquesta setmana. En tot cas, el desenvolupament d’aquest projecte, tal com ja s’ha explicat en reiterades ocasions, no es podrà posar en marxa en el seu conjunt fins a gairebé d’aquí a un any.

El conjunt de l’estudi i posada a punt del pla compta amb un pressupost de 600.000 euros que inclouen els estudis inclouen un pla d’aparcaments; un altre de mobilitat sostenible i determinar l’impacte socioeconòmic en la població del que suposarà reordenar el trànsit.

+ VIST