Porcel força el Consell per mantenir els aparcaments en rústic tot l’any

Serien pàrquings dissuasius per intercanvi modal i eliminarien cotxes de la carretera

|

Els aparcaments que adequa l’Ajuntament en sol rústic situats a la carretera del Desviament es podrien convertir en permanents. El regidor de Mobilitat, Pep Porcel, vol forçar el Consell a què inclogui aquests solars dins el projecte d’intercanvi intermodal. D’aquesta manera, els horts que s’han adequat seguint el decret llei aprovat del Govern que estableix la conversió de terrenys en aparcaments de caràcter excepcional i temporal en èpoques de més afluència de visitants i durant vuit mesos, es podrien convertir en inalterables durant els dotze mesos de l’any.

L’objectiu del regidor és que els aparcaments serveixin per eliminar els cotxes que ara aparquen a la voravia de la carretera, una pràctica que en altres ocasions ja ha manifestat «de perillosa», atès que els vehicles fan maniobres que posen en risc els altres conductors, els ciclistes i els vianants, i col·lapsen la via.

Així, Can Tinet, que pròximament entrarà en funcionament, uns horts que ara s’adeqüen al costat i que formen part de la finca Sa Mosca, i un altre hort situat a la finca del Camp d’en Prohom, entre la benzinera i el Jardí Botànic, passarien a formar part de la xarxa del Consell i donarien cobertura «a un compromís que hem adquirit amb la ciutadania», assegura Porcel.

Biniaraix
Altres intervencions que té previst fer l’Ajuntament per millorar la mobilitat de Sóller és l’adquisició d’un hort a Biniaraix també per solucionar els problemes d’aparcament als veïnats del llogaret declarat Bé d’Interès Cultural. En aquest cas, s’ha inclòs dins els doblers del romanent que s’han d’aprovar per enguany i que serviria per pagar els costs de lloguer i l’adequació dels terrenys.

Amb aquest solar, l’Ajuntament haurà invertit en posar en marxa un total de cinc solars des del mes de maig. De moment, els contractes que s’han formalitzat són pels terrenys de Can Cera i Sa Mola, pels quals es paga un lloguer de 2.000 euros cada un. Per Can Tinet, el contracte s’aprovà aquesta setmana per 3.000 euros al mes, ja que són dos solars amb un màxim de cinc mesos. Falta adquirir els horts de la finca de Sa Mosca i Can Prohom.

Segons els càlculs, l’equip de govern hauria invertit més de 60.000 euros en els terrenys, una xifra massa elevada segons han denunciat els partits de l’oposició, atès que a aquest cost se li ha d’afegir els costs d’adequació de cada hort, que en el cas de Can Tinet s’enfilen als «16.000 euros en adaptar els terrenys», explicà la portaveu de Més, Laura Celià. Segons el partit ecosobiranista, això suposa una inversió de 6.200 euros al mes per Sóller 2010 només per un solar «el que posa en dèficit els comptes de l’empresa pública a hores d’ara per tota la inversió feta», apuntà Celià. Per la seva banda, el PSOE també criticà que el lloguer dels horts «és massa elevat per estar situats en sòl rústic, perquè han equiparat el preu al mercat», digué el portaveu, Jaume Mateu. Els dos partits coincideixen a dir que s’ha pagat aquest preu tant «car, per no haver d’expropiar, ja que el preu d’expropiació pública dels terrenys se situa entre els 3 i 4 euros el metre quadrat». Els socialistes consideren que aquesta maniobra s’ha fet perquè «siguin ja definitius i no provisionals com ens fan creure» tot i que insisteixen que s’hauria d’haver fet primer un concurs.

En tot cas, al consell d’Administració de Sóller 2010 celebrat dimarts s’anuncià que els contractes de lloguer pels horts són per a un període de cinc mesos, ja que al mes de març de 2025 està previst fer un procés obert de contractació per als particulars que tenguin solars s’hi puguin presentar.

Val a dir que les propostes del regidor de Mobilitat, Pep Porcel es traslladaren ahir a una reunió celebrada a Palma amb el departament d’Infraestructures i Mobilitat del Consell, en la qual també assistí el regidor d’Infraestructures, Carlos Darder. A més, d’aquests punts també es va tractar com seran els accessos i sortides dels pàrquings cap a la carretera, sobretot el que travessa el carril bici.

La Vila vol ampliar un tram d’Es Murterar

Entre altres actuacions, la Vila vol eixamplar un tram de la carretera d’Es Murterar per facilitar la circulació en aquesta via que té contínuament retencions per l’elevat nombre de vehicles que hi circulen. Per això, Porcel vol adquirir part d’un hort situat en la volta situada després de les set cases en direcció cap al camp de futbol per ampliar la carretera i evitar que els vehicles facin tap i col·lapsin la via.

+ VIST