«Volem estabilitzar els grups que tenim»

|

Maria Antònia Marroig (Palma, 1979) és la directora del CEIP Ses Marjades des de fa tres anys. Amant de la muntanya i la natura, és una mestra amb idees renovadores que aposta per una educació diferent dins la Vall.

- Quant temps fa que sou directora? Va suposar un canvi per a vos i pel centre assumir aquest càrrec?
- Doncs fa tres anys que soc directora, abans no havia format part d’un equip directiu i just unir-me a l’escola vaig prendre el càrrec. Sí que és un canvi passar de només ser mestre a directora, augmenta la responsabilitat i entren diferents factors que has d’aprendre a gestionar. Vaig mantenir el projecte directiu que hi havia. Òbviament, hi ha hagut petits canvis, com introduir noves formes de treballar les matemàtiques, definir com treballar la lectoescriptura, i afegir les capses d’aprenentatge.

- L’any passat vau rebre el certificat d’ecoescola, què suposa això? Quines condicions havíeu de complir?
- Per obtenir el certificat nosaltres feia tres anys que estàvem associats a ADEAC i vam haver de passar un seguit d’auditories fins a poder obtenir el segell. Tot el projecte va al voltant de l’escola i intentam que els nins coneguin el seu entorn i l’estimin, a més no utilitzam segons quins materials com el plàstic, totes les pintures són biodegradables, les temperes les compram a un lloc especial... A més, intentam reutilitzar tot el que podem, i que els berenars dels alumnes siguin saludables. De fet, dos dies a la setmana fem un berenar comunitari, una mestra amb un parell d’alumnes preparen el berenar per la resta. També donam molta importància al nostre hort i fem tallers que es mantenen tot l’any, i quan tenim fruita o verdura de temporada l’utilitzam per a aquests berenars comuns. D’altra banda, fem una sortida amb els infants de primària cada dues o tres setmanes i cada mes amb els d’infantil. Feim una feina prèvia i posterior del lloc on anam, estudiam el que hem vist, la fauna, la flora…

- En quants d’alumnes comptau? I quina és la vostra força docent?
- El curs que ve de moment tenim una seixantena d’alumnes, que dividim en 4 grups, se’ns n’ha concedit un més, un grup pertoca a infantil i després comptam amb un per cada cicle a primària, és a dir, 1r i 2n, 3r i 4t, i 5è i 6è. Formen part de l’equip set mestres a jornada completa i en tenim dos més itinerants que tan sols venen dos dies a la setmana.

- El vostre projecte d’ensenyament del centre no és convencional quines dinàmiques diferents aplicau? Què és l’APS?
- Nosaltres tenim unes rutines que fa tota l’escola. El matí començam amb una assemblea per grup classe, i fem una mica de meditació, dinàmiques per treballar emocions o per connectar amb l’exterior. Llavors tenim un moment d’expressió lliure on els alumnes poden explicar vivències seves o parlam de conflictes que hagin sorgit. Després comencem amb les altres activitats que sí que fan a totes les escoles, com matemàtiques o català. Ara fem capses d’aprenentatge on treballam les ciències naturals i socials i una bona part de llengües. Són grups de feina que fan treball cooperatiu. Tenim unes altres hores durant la jornada que s’utilitzen més específicament per fer pràctiques de matemàtiques, de càlcul, d’ortografia, etc. Per nosaltres l’objectiu principal és que els alumnes aprenguin i que assoleixin tots els coneixements del currículum, però potser hi arribam d’una altra forma. A infantil fan instal·lacions, petits racons i molts de desdoblaments on poden treballar tant la lectoescriptura com fer tallers de llenguatge. L’Aprenentatge per Servei és un programa de la
Conselleria implementat a moltes escoles de Sóller, que consisteix a fer un servei dins la Serra de Tramuntana, ja bé per donar-la a conèixer o per tenir-ne cura. Per exemple, amb Ses Marjades anam a la residència d’ancians i cantam cançons per Nadal o feim tallers. A banda d’això tenim molta relació amb el Museu de Ciències Naturals. Aquest any hem fet un projecte de torrents durant tot l’any, i van preparar-nos un taller des del MUCBO, va venir la federació de muntanya, un ornitòleg que explicà els ocells de la Serra de Tramuntana, etc. Cada any, des de la comissió de medi ambient, triam un tema que treballa tota l’escola durant el curs.

- Les famílies participen dins l’escola?
- Sí clar, una part important de la nostra escola són les famílies perquè col·laboren molt i ens ajuden en tot el que poden, sobretot l’Associació de Famílies d’Alumnes. Nosaltres deixem entrar molt dins l’escola a les famílies, venen a fer tallers i participen activament. A més, fem moltes reunions i entrevistes personals, fem informes personalitzats i intentam tenir una comunicació estreta amb els pares.

- Voldríeu poder oferir més places i tenir més docents al centre? Com us agradaria que evolucionés Ses Marjades?
- Ens hem plantejat aquesta pregunta unes quantes vegades, per espai no hi cap massa més gent. Ara ens han donat un grup més a primària i si s’omplen tots els grups que tenim ja no tenim més espai. L’essència de l’escola també gira a voltant que sigui una escola petita. Volem estabilitzar els grups que tenim i consolidar els projectes que estem duent a terme, com les capses d’aprenentatges, i a poc a poc agafar l’equilibri desitjat.

+ VIST