La plantilla de la Policia Local de Sóller s’ha reduït en els últims quinze anys. Des del departament calculen que el personal necessari per cobrir un municipi de 13.454 habitants hauria de ser de 40 agents, mentre que en l’actualitat tan sols n’hi ha 27 en actiu. Aquesta reducció que té desbordada la policia es va produir durant el 2008 quan a causa de la crisi econòmica es van minvar les plantilles de personal. De llavors ençà, l’organigrama de personal indica que han de ser 32 agents, tot i que en realitat són cinc menys per mor de les baixes; vacants o jubilacions.
La situació que viu el departament de Policia Local per falta de mitjans va comportar la desaparició de quatre unitats que ja no s’apliquen al municipi. En concret es tracta de la unitat de Trànsit; una Nocturna; la de Proximitat i una dedicada a Incidències. La manca de mitjans, provocà una reestructuració del departament que ara s’organitza «per torns», explicà el cap de la Policia Local, Juanjo Vivas. No obstant això, la situació no millora per als pròxims anys. De fet, aquesta setmana s’ha jubilat Fabián Puigrós, després de gairebé 35 anys de servei i en aquesta legislatura es preveuen tres jubilacions més d’agents que en els pròxims «tres anys poden deixar el cos», un fet que podria deixar la plantilla sota mínims».
Amb l’objectiu de solucionar aquesta problemàtica, Vivas confia que es pugui convocar dins el 2024 un borsí de policies, «ja que hi ha una plaça lliure que no s’ha cobert i podríem disposar també de municipals per cobrir les jubilacions que vendran». Tot i aquestes previsions, la plantilla no podria augmentar amb més de trenta-dos, tret que l’Ajuntament decidís augmentar l’organigrama de personal fins als quaranta agents.
Així, en el cas que la plantilla arribàs als 32, la càrrega de feina d’un Policia Municipal ha canviat i el cap de policia considera que no serien suficients. Vivas explica que han hagut «d’assumir funcions que abans feia la Guàrdia Civil» i que ara «per manca d’agents també ens correspon a nosaltres». Cal tenir en compte, a més, l’aplicació de noves ordenances municipals o noves normatives que han anat sorgint amb aquests darrers anys «que si s’han de fer complir necessiten de més recursos, i amb els que disposam ara mateix no són suficients per donar un bon servei».
De totes maneres, Vivas destaca la importància de crear nous cursos de formació per a policies, uns estudis que «han millorat i faciliten la incorporació de nous agents als pobles, una reclamació que existeix des de fa anys».